نوشته شده در 20 اسفند 1402، ساعت 05:14

هدف گزینی تحصیلی

هدف گزینی تحصیلی
خلاصه مطلب

تعاریف رفتاری بی هدفی

• تصویر ذهنی روشن و دقیقی از خواسته های تحصیلی اش ندارد و نمی تواند به خوبی اهداف واقع
بینانه ای را برای خود ترسیم کند. در نتیجه، انگیزه تحصیلی اش افت می کند.

• فاقد یک برنامه عمل طراحی شده ای دقیق برای دستیابی به خواسته های تحصیل اش است، لذا
رفتار و فعالیت های تحصیلی او هدایت شده نیستند و تعهد و پایبندی در او کم رنگ است.

• عدم توانایی در تصمیم گیری و عمل شفاف سازی مسیر و نقطه ای از تحصیل در آینده که یک فرد
می خواهد به آن برسد؛ در نتیجه، پارامترهای خاص را برای رسیدن به نتایج دلخواه تحصیلی اش در
نظر نمی گیرد.

-نشانه های رفتاری بارز بی هدفی-

1- کنترلی بر جنبه های مختلف زندگی خود ندارد، زیرا نمی داند می خواهد چه کار کند (بالا تکلیف است).

2-دیدگاه روشنی نسبت به آنچه می خواهد در دانشگاه (زندگی تحصیلی) انجام دهد، ندارد.

3-اهداف کلی، ایده آل گرایانه و دور از دسترس را در سر میپروراند.

4-اهداف انتخابیاش غیرواقعبینانه است، یعنی ویژگیهای اهداف هوشمندانه را ندارد.

5-اهدافی را انتخاب می کند که با ارزش های او در تضاد است.

6-اهدافی را برای خودش تعیین میکند، اما هیچگونه تلاش، پایبندی و نظارتی برای دستیابی به آنها ندارد.

7-فاقد مهارتهای تعیین اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای زندگی تحصیلی خودش است.

8-از مهارتهای لازم جهت برنامه ریزی استراتژیک برای تحصیلاش برخوردار نیست

9-اغلب در حال رویاپردازی و خیالبافی است و در افکار خود غرق میشود.

10-گرفتار روزمرهگی است و با اتفاقات روزمره روزگار میگذارند.

-هدف هوشمندانه-

 

هدف هوشمندانه باید خاص، اندازه پذیر، قابل دستیابی، زمان مند و واقع بینانه باشد.

 

-گام های لازم برای رسیدن به هدف-

 

گام اول: شناسایی و تعریف اهداف

گام دوم: خلق و ارزیابی برنامه های جایگزین اهداف

گام سوم: ساختن برنامه های اجرایی

گام چهارم: پیاده سازی برنامه ها

گام پنجم: ارزیابی و نظارت بر پیشرفت تان

هدف گزینی تحصیلی

ویراستار مدرسه
20 اسفند 1402، ساعت 05:14۲۰ دقیقه مطالعه
هدف گزینی تحصیلی
خلاصه مطلب

تعاریف رفتاری بی هدفی

• تصویر ذهنی روشن و دقیقی از خواسته های تحصیلی اش ندارد و نمی تواند به خوبی اهداف واقع
بینانه ای را برای خود ترسیم کند. در نتیجه، انگیزه تحصیلی اش افت می کند.

• فاقد یک برنامه عمل طراحی شده ای دقیق برای دستیابی به خواسته های تحصیل اش است، لذا
رفتار و فعالیت های تحصیلی او هدایت شده نیستند و تعهد و پایبندی در او کم رنگ است.

• عدم توانایی در تصمیم گیری و عمل شفاف سازی مسیر و نقطه ای از تحصیل در آینده که یک فرد
می خواهد به آن برسد؛ در نتیجه، پارامترهای خاص را برای رسیدن به نتایج دلخواه تحصیلی اش در
نظر نمی گیرد.

-نشانه های رفتاری بارز بی هدفی-

1- کنترلی بر جنبه های مختلف زندگی خود ندارد، زیرا نمی داند می خواهد چه کار کند (بالا تکلیف است).

2-دیدگاه روشنی نسبت به آنچه می خواهد در دانشگاه (زندگی تحصیلی) انجام دهد، ندارد.

3-اهداف کلی، ایده آل گرایانه و دور از دسترس را در سر میپروراند.

4-اهداف انتخابیاش غیرواقعبینانه است، یعنی ویژگیهای اهداف هوشمندانه را ندارد.

5-اهدافی را انتخاب می کند که با ارزش های او در تضاد است.

6-اهدافی را برای خودش تعیین میکند، اما هیچگونه تلاش، پایبندی و نظارتی برای دستیابی به آنها ندارد.

7-فاقد مهارتهای تعیین اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای زندگی تحصیلی خودش است.

8-از مهارتهای لازم جهت برنامه ریزی استراتژیک برای تحصیلاش برخوردار نیست

9-اغلب در حال رویاپردازی و خیالبافی است و در افکار خود غرق میشود.

10-گرفتار روزمرهگی است و با اتفاقات روزمره روزگار میگذارند.

-هدف هوشمندانه-

 

هدف هوشمندانه باید خاص، اندازه پذیر، قابل دستیابی، زمان مند و واقع بینانه باشد.

 

-گام های لازم برای رسیدن به هدف-

 

گام اول: شناسایی و تعریف اهداف

گام دوم: خلق و ارزیابی برنامه های جایگزین اهداف

گام سوم: ساختن برنامه های اجرایی

گام چهارم: پیاده سازی برنامه ها

گام پنجم: ارزیابی و نظارت بر پیشرفت تان